le Pavillon de Musique

BE

le Pavillon de Musique is in 2020 opgericht door violiste Ann Cnop. Hun eerste opdracht was meteen een schot in de roos. Ze verzorgden de wereldpremière en opname van de vergeten vioolconcerti van H.-J. De Croes. Hiermee is de missie van het ensemble meteen bepaald: de herontdekking van ongekend repertoire uit de barok.

  • YouTube
  • Instagram
  • Facebook Social Icon

Ann Cnop aan het woord: 

Voor het Intra Muros Festival brengen we vier vioolconcerti van een Belgische achttiende eeuwse componist Henricus-Jacobus de Croes waarvan iedereen wel wist dat die bestonden, maar de partituren zelf waren ze kwijt. Ik ben die tegengekomen in de bibliotheek van Stokholm. Er is maar één versie ter wereld beschikbaar en die spelen wij nu. Het is voor ons ongelofelijk spannend.

Programma

Henri-Jacques De Croes werd in 1705 geboren te Antwerpen. In zijn geboortestad ging hij in de leer ging bij Josephus Guillielmus Soussé aan de Sint-Andrieskerk. Soussé was ook zangmeester aan de Sint-Jacobskerk, waar De Croes reeds op 18-jarige leeftijd werd aangesteld als eerste viool. Een aantal jaren later nam zijn carrière als violist een snelle en internationale wending. Al snel kwam hij in dienst van prins Anselme-François van Thurn & Taxis en volgde hem naar zijn hoofdverblijfplaats Frankfurt, eerst als violist, later zelfs als kapelmeester.

De concerti van De Croes zijn duidelijk Italiaans qua stijl. Ze doen heel vaak denken aan de vioolconcerti Quattro Stagioni van Antonio Vivaldi. Mede door de vernieuwende melodieën, harmonische contrasten en de helderheid. Als men de bezetting van de concerti van De Croes bekijkt, zou men ze snel als “concerti grossi” kunnen bestempelen. Die term is hier echter niet helemaal op zijn plaats. In een concerto grosso worden twee solo vioolstemmen zo goed als gelijkwaardig gezet naast twee begeleidende violen. De Croes wijkt sterk af van dit stramien door de eerste viool solo het grootste werk voor haar rekening te laten nemen en de bijdrage van de tweede viool solo heel beperkt te houden. De concerti hebben daardoor meer de structuur van een vioolconcerto dan een concerto grosso. De Croes speelt ook een spelletje bij de rolverdeling tussen de andere vioolpartijen. In het eerste concerto krijgt de tweede viool ripieno een belangrijkere rol toebedeeld dan haar collega eerste viool.

Wie de muziek van De Croes voor het eerst hoort, wordt al in de eerste maat geconfronteerd met een 'wat gebeurt hier' gevoel. Een dubbele primeur want tijdens dit concert zullen de eerste noten ensemble le Pavillon de Musique klinken voor publiek. En de vier vioolconcerti zal u ook voor het eerst uitgevoerd horen. Een wereldpremière!

Vioolconcerti I - III - IV - VI

Henri-Jacques De Croes (1705 - 1786)

Ensemble le Pavillon de Musique

Ann Cnop, barok viool & muzikale directie

Yun Kim, barok viool

François Fernandez, barok viool

Marieke Vos, barok viool

Frans Vos, barok altviool

Mathilde Wolfs, barok cello

Elise Chistiaens, barok contrabas

Ben Van Nespen, klavecimbel

Icon_Tickets.png