Three Young Artists in Residence Beniamino Paganini, Nele Vertommen & Jonathan Ponet

YA (1 van 1).jpg
BE - Young artists in residence
Tijdens Intra Muros Festival biedt Alden Biesen het ideaal kader aan drie zeer getalenteerde ‘Young Ambassadors’ in de Early Music. Ze grijpen de kans om hier geliefd repertoire in zijn originele context te plaatsen. De vertrekken van het kasteel zijn de ruimtes waarvoor de muziek oorspronkelijk geschreven is. Zowel voor publiek als is dit een inspirerende ervaringsvorm en een extra beleving. Er wordt onderzocht welke concertprogramma’s deze uitdaging sieren. Alle drie willen ze aan het feit gehoor geven dat een muzikaal gestalte reeds een eigen ‘leven’, een eigen ‘ziel’ heeft.
YA Beniamino (1 van 1).jpg

Beniamino Paganini

Beniamino Paganini (°1994) is een gepassioneerde traversospeler, klavecinist, ensemble leider en muziekleerkracht. Door de Belgische Muziekpers werd hij uitgeroepen tot Jonge Musicus van het jaar 2020 en Klara selecteerde hem in 2021 als één van de Twintigers. Hij ontving zijn masterdiploma’s voor Traverso (2016), Klavecimbel (2017), Maestro al Cembalo (2019) en bachelordiploma Musicologie (2018), allen met grote onderscheiding.

Jonathan

Ponet

Jonathan Ponet(°1993) is een jonge Belgische altviolist en violist. Hij behaalde zijn diploma’s altviool met de hoogste onderscheiding, in de klas van Thomas Riebl. Jonathans sterke interesse in de historische uitvoeringspraktijk resulteerde in het aanvatten van studies barokviool bij Hiro Kurosaki aan het Mozarteum en het winnen van een positie als academist bij het Balthasar-Neumann Ensemble o.l.v. Thomas Hengelbrock. Een vooraanstaande Europees ensembles op het gebied van historische uitvoeringspraktijk.

YA Jonathan (1 van 1).jpg
YA Nele (1 van 1).jpg

Nele Vertommen

Nele Vertommen (°1999) werd reeds als 5-jarige geboeid door oude muziek, bij het horen van de Mattheüs-Passie van Bach. Hier werd haar al duidelijk dat ze deze muziek ook zelf wilde kunnen spelen. Enkele jaren later startte ze met hobolessen bij Korneel Alsteens. Wanneer ze na 2 jaar spelen ontdekte dat die prachtige hobo-solo’s uit de Mattheüs-Passie eigenlijk voor de barokhobo geschreven werden, ontstond het idee om barokhoboïste te worden.